donderdag 6 augustus 2009

de techniek van het potje voor opa


Met Elines toestemming schrijf ik even een stukje op haar blog. Op vakantie kwam ik een Deens boekje tegen over een techniek die nålebinding heet in het Deens, of nålbinding. Het is al een heel oude techniek, ouder dan haken en breien volgens het boekje, er zijn resten van weefsels gevonden van 200 of 300 jaar na Chr.

De basis van de techniek is erg simpel, maar het is uit te breiden met ingewikkelder steken. Eline heeft de simpelste steek gebruikt voor het potje, zoals die ook op de tekening staat, en als je die steek strakker aantrekt, krijg je het effect van het balletje, dat ik gisteren om een klein wolballetje heen heb gemaakt. Het verspringen van de kleuren komt trouwens door het garen, dat een kleurverloop heeft.

Eline vond het heel leuk om te doen en zo'n potje is lekker snel af. En opa was er erg blij mee!

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor de uitleg ik was echt heel nieuwsgierig :-)
    groetjes Kronova

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Eline,
    Ik heb een award voor je op mijn blog staan, want ik vind het super leuk dat jij al achter de naaimachine zit en dat we hier van je werkstukjes mogen genieten.
    groetjes Kronova

    BeantwoordenVerwijderen